صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
pegasus
شناسه خبر : 49981396/02/18 -

صورت فلکی اسب بالدار( فرس اعظم)

فرس اعظم / faras e azam / / pegasus / winged horse / peg

هفتمین صورت فلکی بزرگ آسمان اسب بالدار( فرس اعظم ) یا PEGASUS است . این صورت فلکی دراواخر مهر ماه به بیشترین زاویه از افق می رسدوبه علت داشتن بخش مربعی شکل که ستاره آلفای آن متعلق به صورت فلکی آندرومدا است ، یافتنش در آسمان کار مشکلی نیست  و می توان آن را در قسمت  پائینی آندرومدا با دنبال کردن  راس المسلسله که در قسمت شرقی مربع است پیدا کرد . 

 ستاره منکب الفرس یک غول سرخ است که دارای قدر متغییر بین  3/2 تا 7/2 است . جنب الفرس هم با قدر 8/2 در قسمت جنوبی ستاره آلفا قرار گرفته است . در فاصله 30.000  سال نوری از ما و کمی  بالاتر از ستاره فم الفرس که همان اپسیلون اسب بالدار است ، M15  که یک خوشه کروی است  به چشم می خورد  که باید با چشم مسلح آن را رصد کرد .   به علت گسیل پرتو ایکس  از این مجموعه احتمال حضور یک حفره سیاه در آن می رود.

                                         در افسانه ها

در افسانه ای گفته می شود که بر قله کوه پارناس چشمه ای وجود داشت ، که هر کس از آب آن می نوشید دارای نبوغ و استعداد شعر پردازی و قدرت خلاقه می شد . به هر حال رسیدن به این چشمه جادویی امکان پذیر نبود ، مگر با کمک اسب بالدار . امروزه مردم هنوز هم گاهگاه در مورد شاعران موفق در ضرب المثلها می گویند " او بر پگاسوس اسب سواری کرده است .

صورت فلکی فرس اعظم اغلب وارونه نمایش داده می شود . این امر شاید از آنجا ناشی می شود که قهرمان افسانه ای " بلروفون " ( bellerophon ) که به اسب بالدار لجام زده بود ، می خواست با او تا ژرفای آسمان پرواز کند تا در آنجا با خدایان زندگی کند . این موضوع چنان زئوس را خشمگین کرد ، که اسب و سوار کار را از هستی ساقط کرد و آنها را بر زمین پرتاب کرد .


منابع : کتاب صورتهای فلکی دکتر اوبلاکر ترجمه بهروز بیضایی

سایت http://www.iasa.ir

 

1-اجرام قابل توجه این صورت فلکی (ستاره های دوتایی ٬ستاره های متغییر ٬کهکشانها......)

2-مشخصات ستارگان (بعد٬ میل٬ قدر٬ رده طیفی)پرنور تر این صورت فلکی

3-نام وتلفظ ستارگان این صورت فلکی

برای کسب اطلاعات بیشتر به زبان انگلیسی به سایت زیر مراجعه نمایید:

 

http://www.hawastsoc.org/deepsky/peg/index.html