صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
Arecibo Observatory
شناسه خبر : 51631396/02/18 -

رصدخانه آرسیبو

/ / / Arecibo Observatory / /

بزرگترین رادیو تلسکوپ دنیا در 12 کلیومتری شهر آرسیبو در کشور پورتوریکو. این تلسکوپ باقطر 305 متر به صورت ثابت در میان کوه‌ها و جنگل‌ها قرارداشته و مساحت آن در حدود 8 هکتار است. سطح آن از 38775 صفحه آلومینمی باابعاد یک در دومتر ساخته شده است. تأسیسات نقطه کانونی این تلسکوپ با وزن 914 تن توسط 18 عدد کابل درارتفاع 150 متری نگهداشته شده و کابلها به سه عدد ستون بتونی با ارتفاعهای 110 و 80 متری متصل هستند.

این تلسکوپ به دلیل ثابت بودن فقط توانایی دریافت امواج از سرسو و 20 درجه شمال و جنوب آنرا دارد. این تلسکوپ می تواند تمام اجرام سماوی بامیل 2- درجه تا 38+ درجه رابپوشاند. این رصدخانه در سال 1963 باهمکاری دانشگاه کرنل و دانشکده دفاعی آمریکا با هزینه حدود 8 میلیون دلار تکمیل شد. در ابتدا قرار بود که این تلسکوپ نصف زمان کاری خود را به بررسی راداری یونکره زمین و سیارات و همچنین به عنوان یک دریافت کننده امواج رادیویی نجومی بپردازد و بقیه را د رخدمت دانشکده دفاعی مثلاً برای بررسی ارتباطات نظامی، کشف و تعقیب اهداف نظامی باشد. یکی از استفاده‌های نظامی آن عبارت بود از کشف رادارهای روسیه باثبت امواج برگشتی آنها از سطح ماه!!

این رصدخانه از سال 1969 به طور کامل در اختیار دانشگاه کرنل و foundation علوم ملی آمریکا قرار گرفت. در سال 1974 باانجام تغییراتی دریافت امواج در حد سانتیمتر ممکن شده و در اولین اقدام بعد از این تغییر یک پیغام کدبندی شده 1679 بیتی شامل معرفی اعداد یک تا ده، اطلاعاتی درمورد DNA ، شکل انسان و جمعیت انسانی، شکل منظومه شمسی و اطلاعات مربوط به بشقاب آرسیبو به سمت خوشه کروی M13 در فاصله 30 هزار سال نوری ارسال شد، با این امید که این امواج به آنجا رسیده و سپس جواب آن دریافت گردد.

در سال 1974 اولین سیستم پالسار دوتایی توسط آن کشف شد، کشف این سیستم تاییدی بر تئوری نسبیت انیشتین به حساب آمده و برای دو دانشمند به نامهای Joseph H. Taylor, Russel A. Hulse جایزه نوبل فیزیک رادر سال 1993 به ارمغان آورد. در مه سال 2000 نیز از این تلسکوپ دراولین تصویر برداری از یک سیارک با نام سیارک کلوپاترا 216 استفاده شد. این سیارک نامنظم و با ابعاد 94 × 217 کیلومتر است و در سال 1880 کشف شده بود. کشف اولین سیاره حول  پالسار، کشف اولین پالسار دوتایی و  کشف پالسارهای با چرخش ثانیه‌ای از افتخارات آن می‌باشد. ازدیگر فعالیتهای این رصدخانه می توان به تعیین دوره چرخش  سیاره تیر به اندازه 59 روز (که قبلاً تصور می شد 88 روز باشد)، تهیه نقشه راداری از زهره، کشف سیارات فراخورشیدی، پی‌گیری پروژه seti در کشف موجودات ذی شعور فرازمینی اشاره نمود. در کنار این تلسکوپ عظیم الجثه یک رادیو تلسکوپ دیگر با قطر 30 متر نیز وجود دارد. تلسکوپ آرسیبو در سال 1997 یکبار دیگر اصلاح شد. این رادیو تلسکوپ در فرنکانس‌های بین 50 MHZ و 10 GHZ (طول  موج بین 6 متر و 3 سانتیمتر) کار می کند. سایت این رصدخانه:

www.naic.edu