آرشيو اخبار

ESA ماموریت شکار سیارات PLATO را انتخاب کرد

آژانس فضایی اروپایی (ESA) در نودویک ، ندرلند،برای سومین ماموریت علمی در رده ی متوسط، رصدخانه ای فضایی را به منظور جستجوی سیارات فراخورشیدی انتخاب کرد که پرتاب آن برای سال 2024 برنامه ریزی شده است.

ماموریت گذر سیاره ای و ستارگان تپنده (PLATO) توسط کمیته برنامه های علمی ESA به منظور پیاده سازی قسمتی از برنامه ی بینش کیهانی مربوط به سال های 2015 تا 2025 انتخاب شده است.
این ماموریت به دو موضوع کلیدی مرتبط با بینش کیهانی می پردازد : شرایط شکل گیری سیاره و ظهور زندگی چه هستند و منظومه شمسی چگونه کار می کند ؟
PLATO با زیرنظر گرفتن ستاره های نسبتا نزدیک ، به دنبال افت های بسیار کوچک اما منظم در روشنایی آن ها می گردد که مربوط به عبور سیاره ها از مقابل ستاره است و منجر به مسدود شدن موقت کسر کوچکی از نور ستاره خواهد شد.
PLATO با استفاده از 34 دوربین و تلسکوپ کوچک مستقل به جستجوی سیارات اطراف میلیون ها ستاره ی پخش شده در مناطقی به گستردگی بیش از نیمی از آسمان خواهد پرداخت.
PLATO همچنین به بررسی فعالیت های لرزه ای ستاره ها و بررسی دقیقی از خورشید هر سیاره کشف شده، شامل جرم، شعاع و سن آن خواهد پرداخت.
زمانی که اندازه گیری های PLATO با مشاهدات سرعت شعاعی زمینی همراه شوند، دانشمندان می توانند جرم و شعاع سیاره و در نتیجه چگالی آن را محاسبه ، و مشخصه ای از ترکیب آن ها را بدست آورند.
این ماموریت هزاران سیستم فراخورشیدی را با تاکید بر کشف و شناسایی سیاره های زمین گونه ی هم اندازه ی زمین و بزرگتردر کمربند حیات اطراف ستاره های مادرشان مشخص و مطالعه خواهد کرد – کمربند حیات جایی است که امکان وجود آب بصورت مایع در سطح سیاره وجود داشته باشد.
آلوارو گیمنز از سازمان ESA می گوید : "PLATO با توانایی منحصر به فرد خود برای شکار سیستم های مشابه زمین- خورشید، برپایه تجربه ی انباشته شده از تعدادی از ماموریت های پیشین اروپایی مانند CoRoT (چرخش همرفتی و گذر سیاره ای** ) و Cheops (شناسایی سیارات فراخورشیدی***) ساخته خواهد شد."
کشفیات این ماموریت به طبقه بندی ماهیت و ساختار منظومه شمسی ما در مقایسه با سیستم های سیاره ای دیگر کمک شایانی خواهد کرد.
تمام ماموریت های پیشنهاد شده برای M3(در رده بندی سوم متوسط) فرصت های بسیار عالی برای پاسخ دادن به سوالات علمی اساسی که جان مایه ی برنامه بینش کیهانی ما را تشکیل می دهند، فراهم می کنند.
چهارماموریت رقیب دیگر برای ماموریت M3، عبارتند از رصدخانه توصیف مشخصات سیارات فراخورشیدی (EChO)، رصدخانه بزرگ زمانبندی به کمک اشعه ایکس (MarcoPolor) ، ماموریتی برای جمع آوری و بازگرداندن نمونه از یک سیارک نزدیک زمین (LOFT) و جستجوگر فضا- زمان و آزمایش فضایی اصل هم ارزی کوانتومی (STE-Quest ) بودند.
PLATO به مدارگرد خورشیدی و اقلیدس، که هردو در سال 2011 برای ماموریت های رتبه اول رده ی متوسط ESA انتخاب شده بودند، پیوست. مدارگرد خورشیدی در سال 2017 پرتاب خواهد شد تا از فاصله کمتر از50 میلیون کیلومتری بر روی خورشید و بادهای خورشیدی مطالعه کند، در حالی که اقلیدس سال 2020 پرتاب خواهد شد تا برای مطالعه بر روی انرژی تاریک ، ماده تاریک و ساختار جهان تمرکز کند.
PLATO در سال 2024 بر روی موشک سایوز از پایگاه فضایی اروپا در کورو، برای یک ماموریت شش ساله ی اولیه پرتاب خواهد شد و در نقطه ی لاگرانژی L2، یک نقطه مجازی در فضا با فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین که از خورشید دیده می شود، پشت زمین نسبت به خورشید قرار خواهد گرفت.
داده های ماموریت اخیر ESA با نام گایا که به تازگی پرتاب شده است، به PLATO برای ارایه مشخصات دقیق از هزاران سیستم فراخورشیدی کمک خواهد کرد. این سیستم ها اهدافی هستند که با استفاده از تلسکوپ های بزرگ زمینی و فضایی در آینده مورد بررسی و پی گیری دقیق و جامع قرار خواهند گرفت.

** COnvection ROtation et Transits planétaires