کد خبر: 5074
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 -    8 May 2017
ارسال به دوستان
الف الف

/ / / Astronaut / /

فضانورد در تلفظ انگلیسی [استرونات] و در تلفظ روسی [کاسمونات] خوانده می‌شود. تعاریف کم و بیش متفاوتی از فضانورد ارائه شده است. در بعضی از این تعاریف فضانورد کسی است که طی برنامه پرواز فضایی سرنشین‌دار، برای فرماندهی، خلبانی یا ارائه خدمت به عنوان یکی از اعضای خدمه‌ فضاپیما آموزش دیده است. در روسیه، زمانی کسی فضانورد محسوب می‌شود که پس از دریافت آموزش‌های لازم به فضا سفر کند و بازگردد. اگرچه کلمه فضانورد غالباً به صورت خاص برای حرفه‌ای‌های پرواز فضایی به کار می‌رود اما گاهی به هر کسی که به فضا سفر کرده باشد اعم از دانشمند، فرد سیاسی، خبرنگار یا گردشگر نیز اتلاق می‌شود.

 در خصوص ارتفاع پرواز یا مرز فضا برای فضانورد شدن نیز معیارهای متفاوتی وجود دارد. در ایالات متحده کسی (اعم از فضانوردان متخصص، نظامی یا تجاری) که به بالای 80 کیلومتر (50 مایل) پرواز کرده باشد را فضانورد می‌گویند. فدراسیون بین‌المللی هوانوردی پرواز به ارتفاع 100 کیلومتری (62 مایلی) را به عنوان ملاک فضانورد شدن قرار داده است.

بر اساس قوانین این فدراسیون، همچنین، شخصی که پرواز فضایی را انجام می‌دهد باید دوباره با فضاپیما (یا کپسول فضایی) روی زمین فرود آید یا به عبارتی پرواز فضایی را به طور کامل به اتمام برساند تا فضانورد محسوب شود. طبق این تعریف پریدن فضانورد با چتر از درون فضاپیما در هنگام فرود (مانند فرود گاکارین) پذیرفته نیست.

 با انجام پروازهای فضایی خصوصی و تجاری در چند سال اخیر، سازمان‌های فضایی ایالات متحده و روسیه برای متمایز کردن این فضانوردان از فضانوردان حرفه‌ای که توسط این سازمان‌ها تربیت و به فضا فرستاده می‌شوند، عبارت شرکت کننده در پرواز فضایی را به کار می‌برند.

 منبع:سایت دانشنامه فضایی ایران

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به زبان انگلیسی به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://en.wikipedia.org/wiki/Astronaut

 

در آدرس زیر فهرستی از فضانوردان آمده است:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_astronauts_by_name