Sagittarius Dwarf Elliptical Galaxy(SagDEG)

کهکشان کوتوله قوس

/ / / Sagittarius Dwarf Elliptical Galaxy(SagDEG) / /

یک کهکشان کوتوله بیضوی در صورت فلکی قوس با قطر ۱۰۰۰۰ سال نوری که با فاصله ۷۰۰۰۰سال نوری با زمین و۵۰۰۰۰ سال نوری با مرکز کهکشان یکی از نزدیک ترین کهکشانها به راه شیری به حساب می آید.این کهکشان در سال ۱۹۹۴ کشف شده است.تا قبل از کشف آن تصور بر این بود که دو کهکشان ابر ماژلانی نزدیک ترین کهکشانها باشند.این کهکشان دارای ۴ خوشه کروی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمایید:

خبری درباره کشف نزدیکترین کهکشان به راه شیری از سایت نجوم دات آی آر

اخترشناسان نزدیکترین کهکشان به راه شیری را در فاصله 42000 سال نوری از مرکز کهکشان ما کشف کردند. گروهی از اخترشناسان کشورهای مختلف جهان با بررسی داده های طرح «بررسی آسمان در طول موج 2 میکرون» (2 MASS) کهکشان تازه ای را پیدا کردند که تنها 42000 سال نوری با مرکز کهکشان ما فاصله دارد. ستاره های این کهکشان کوتوله که اکنون کوتوله کلب اکبر نام گرفته تا کنون در میان گاز و غبار کهکشان ما پنهان مانده بودند. ستاره های غول سرخ و سرد (رده M) این کهکشان در طول موج فروسرخ که در طرح 2MASS بررسی می شود، آشکار شدند. سرنوشت چنین کهکشان های کوتوله ای در نزدیکی راه شیری یکسان است، گرانش راه شیری باعث جذب ستاره های آنها به داخل کهکشان ما می شود؛ درواقع راه شیری آنها را می بلعد.

این کهکشان تازه کشف شده هم به دلیل چنین نیروهای گرانشی کاملا کشیده شده است و در حال از هم پاشیدن است. سرانجام کهکشان کوتوله کلب اکبر به آرامی به راه شیری می پیوندد و کهکشان ما جرم و ستاره های آن را تصاحب می کند و از کهکشان کوتوله چیزی بیشتر از ستاره هایی جدا از هم در دل راه شیری باقی نمی ماند.

اهمیت این کشف فقط در یافتن نزدیکترین کهکشان به راه شیری نیست. پیش از این اخترشناسان تصور می کردند مواد کهکشان های کوتوله جذب شده فقط به بخش های خارجی صفحه کهکشان اضافه می شود، اما بررسی های نشان می دهند که قسمت بزرگی از جرم کهکشان جدید سهم هسته راه شیری می شود. حتی برخی از ستاره های این کهکشان از نزدیکی خورشید عبورخواهند کرد.

پیش از این کهکشان کوتوله قوس نزدیکترین همسایه کیهانی راه شیری به شمار می رفت. با چنین تحقیقاتی به نظر می رسد کهکشان ما هنوز مراحل آغازین تکاملش را می گذراند.