کد خبر: 6267
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 -    8 May 2017
ارسال به دوستان
الف الف

Gegenschein

نورمخالف

گگن شاین / / / Gegenschein / /

گگن شاین (نور مخالف) نور کم فروغی است که در آسمان شب در نقطه ی عکس خورشید ایجاد می شود . گگن شاین روشنایی خیلی کمی دارد لذا در شب هایی که ماه در آسمان است یا در مناطقی که آلودگی نوری وجود دارد و حتی زمانی که گگن شاین نزدیک منطقه راه شیری می شود نمی توان آن را دید . گگن شاین در شب های تاریک بصورت نوری لطیف و تخم مرغی شکل نمایان می شود . این پدیده دارای طول و عرضی متغییر بین 10 تا 15 درجه می باشد .

گگن شاین (نور مخالف) همانند نور منطقه البروج (zodiacal light) بازتاب نورخورشید توسط غبار بین سیاره ای می باشد که بصورت حلقه ای پیرامون صفحه منطقه البروج قرار گرفته است . گگن شاین نسبت به نور منطقه البروج بازتاب نور بهتری دارد و درخشان تر مشاهده می شود علت آن هم بازتاب نور بالای ذرات در فاز کامل در پدیده گگن شاین است .

پدیده گگن شاین (نور مخالف) اولین بار در سال 1730 میلادی توسط منجم فرانسوی فرقه انجمن عیسی و پرفسور اسپریت پزناس Esprit Pézenas شرح داده شد . رصد های تکمیلی توسط کاشف آلمانی الکساندر ون هومبلت Alexander von Humboldt در مدت سفرهای اکتشافی خود به منطقه آمریکا جنوبی بین سال های 1799 تا 1854 انجام شد و او بود که بر روی این پدیده نام آلمانی گگن شاین را نهاد .

منجم دانمارکی تئودور برورسن Theodor Brorsen برای اولین بار تحقیق جامعی را درباره پدیده گگن شاین (نور مخالف) در سال 1854 به چاپ رساند . او اولین منجمی بود که نور منطقه البروج را بصورت کامل و روشن دید و دلیل آن شرایط خواصی بود که همزمان بین دو پدیده گگن شاین (نور مخالف) و نور منطقه البروج رخ داد و باعث شد این دو پدیده به صورت پلی در کنار هم قرار بگیرند . علاه بر این رصد ها تئودور برورشن قبلا بصورت کامل این واقع را پیش بینی کرده و درباره آن توضیح داده بود .

منبع:سایتnojum4.blogfa.com