دنباله دار آیسان
ison comet

دنباله دار C/2012 S1 معروف به آیسان (ISON) نخستین بار بوسیله دو منجم آماتور با استفاده از شبکه نوری علمی بین‌المللی روسیه در 31 شهریور 1391 با یک تلسکوپ 16 اینچ بازتابی مشاهده و کشف شد.قطر هسته این دنباله دار حدود 5 کیلومتر است. و در 7 آذر 1392 از نزدیکترین فاصله از کنار خورشید عبور کرد. در این تاریخ دنباله دار از فاصله 1860000 کیلومتری مرکز خورشید و با در نظر گرفتن شعاع خورشید، از فاصله 1165000 کیلومتری سطح خورشید عبور کرد. اگرچه در ابتدا گمان می شد که این همان دنباله دار بسیار درخشانی است که در سال 1680 میلادی مشاهده شده بود اما مسیر آن نشان داد که ظاهرا جسمی است که تازه از ابر اورت جدا شده و به سوی خورشید می آید. خانواده دنباله دار ها، از محلی به نام ابر اورت (Oort Cloud) سرچشمه می‌گیرند که در فاصله 10 هزار برابر دورتر از فاصله خورشید تا زمین واقع شده‌اند. این دنباله دار پنج شنبه 5 آذر 1392 در نزدیکترین فاصله نسبت به زمین قرار گرفت. در این زمان فاصله دنباله دار از زمین به حدود 40 میلیون کیلومتر رسید. با نزدیکتر شدن دنباله دار به خورشید درخشندگی این دنباله دار افزایش پیدا کرد. به نظر می‌رسد سفر 5.5 میلیون سال نوری دنباله‌دار آیسان (ISON) درون منظومه شمسی با اقدام انتحاری نزدیک شدن به خورشید پایان یافته باشد. اخترشناسان معتقدند بقایای یخ زده این دنباله دار مربوط به شکل گیری منظومه شمسی در 4.5 میلیارد سال قبل است. این دنباله دار روز پنجشنبه 28 نوامبر (هفتم آذر) از فاصله یک ودو دهم میلیون کیلومتری خورشید عبور کرد و اخترشناسان با استفاده از تلسکوپهای خورشیدی این سفر انتحاری آیسان را رصد کردند. در نزدیکترین حالت، دنباله‌دار با سرعتی بالغ بر 350 کیلومتر در ثانیه از جو خورشید عبور کرد؛ در این فاصله آیسان درجه حرارت دو هزار و 760 درجه سانتیگراد را تجربه کرد که علاوه بر تبخیر هسته یخی، می‌تواند ساختار سنگی و گرد وغبار آن را نیز درهم بشکند. اما در روز جمعه (هشتم آذر،ساعت 4:30 صبح)،یعنی یک روز بعد از ناپدید شدن آیسان،در دیسک خورشیدی ما شاهد پدیدار شدن تکه ای از آیسان که از چنگال خورشید فرار کرده بود شدیم.

نویسنده:یوسف لاوری