کد خبر: 5265
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 -    8 May 2017
ارسال به دوستان
الف الف

/ / / CCD / Charge -coupled-device /

قطعات الکترونیکی کوچک تصویر برداری که در عکسبرداری های ستاره شناسی کاربرد فراوان دارند.این قطعات به نور ضعیف حساس هستند وبکمک آنها می توان از اجرام بسیار کم نور در پهنه گسترده ای از طیف نوری عکسبرداری کرد.CCD ها قطعه ای سیلیکونی هستند که با اکسید پوشانیده شده اند وآرایه ای از الکترودهای حساس به نور روی آن نصب شده است.این الکترودها ماتریکس یا پیکسل هایی هستند که اندازه آنها کمتر از 0.03 نانومتر هستند که بارالکتریکی را ذخیره می کنند.فوتونهای فرود آمده برسطح این الکترودها به جریان الکتریکی تبدیل شده واین جریان بعد از چندین بار تقویت به صورت تصویر در می آید ودر حافظه کامپیوتر ذخیره می شود.فرآوری اطلاعات نورسنجی معمولا" توسط نرم‌افزارهای استاندارد صورت می‌گیرد. نرم افزارهای IRIS و IRAF نمونه‌هایی از نرم‌افزارهای مشهور برای کاهش اطلاعات تصاویر سی‌سی‌دی هستند.

   سی‌سی‌دی در عمل چیزی شبیه به فیلم حساس عکسبرداری است، با این تفاوت که از فیلم تنها یک‌بار می‌توان استفاده کرد در حالی که سی‌سی‌دی پس از هر تصویربرداری دوباره به حالت اولیه خود برگردانده می‌شود و مجددا" آماده بهره‌برداری می‌شود. بدیهی است که تفکیک زاویه سی‌سی‌دی در تصویربرداری نجومی محدود به اندازه پیکسل‌های سی‌سی‌دی می‌شود. از این رو، کمپانی‌های سازنده سی‌سی‌دی دائما" در حال ساخت سی‌سی‌دی‌هایی با پیکسل‌های کوچک‌تر و تعداد بیشتر هستند.

  کمپانی کداک، یکی از تولید کنندگان اصلی سی‌سی‌دی است. در رصدخانه‌های بزرگ دنیا معمولا" برای دستیابی به میدان دید بیشتر و دریافت اطلاعات بیشتر در یک مرحله عکسبرداری، از چند سی‌سی‌دی استفاده می‌کنند .

 

در سایت زیر اطلاعاتی عددی درباره پارامترهای مربوط به ccd آمده است:

http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm

در سایت زیر اطلاعاتی درباره میدان دید انواع تلسکوپها و سی سی دی آمده است:

http://www.astroblog.nl/tools/astrotools/