صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
Rosetta Spacecraft
شناسه خبر : 61291396/02/18 -

کاوشگر فضایی رزتا

/ / / Rosetta Spacecraft / /

در دوم مارس سال 2004 میلادی یا 11 اسفند 1382 شمسی، موشک آریان-5 متعلق به آژانس فضایی اروپا محموله حساس و گرانقدر یک میلیارد دلاری خود را راهی سیاهی بیکران فضا نمود. محموله ابتدا در مدار موقتی به دور زمین قرار گرفت و دو ساعت بعد از آن با روشن کردن موتورهایش، شتاب لازم برای فرار از جاذبه زمین را به‌دست آورد و راهی مداری به دور خورشید شد.برای کاوشگر فضایی رُزتا (Rosetta Space Prob) که محموله این پرتاب موفقیت‌آمیز از مرکز پرتاب‌های آژانس فضایی اروپا واقع در گینه فرانسه بود، مسیری پیچیده و هوشمندانه طراحی شده است تا برای اولین بار بشر قادر به کاووش سطح یک دنباله‌دار گردد.
مدار دنباله‌دار 67پی/چُریموف-گراسیمِنکو (67
P/Churyumov-Gerasimenko) که هدف سفینه فضایی رُزتا است، مسیر مشتری و مریخ را در گردش به دور خورشید قطع می‌نماید. 

مأموریت رُزتا تا حدود زیادی شبیه به آنچه است که کاوشگر فضایی هایابوسا متعلق به آژانس فضایی ژاپن JAXA برای بررسی خرده‌سیارک ایتوکاوا انجام داد. رُزتا قرار است پس از رسیدن به دنباله‌دار 67پی، آن را از نزدیک و به مدت یک‌سال تعقیب نماید. همچنین سطح‌نورد کوچکی مشابه مینُروای ژاپنی‌ها نیز در رُزتا تعبیه شده که در طی عملیاتی چالش‌برانگیز روی سطح 67پی رها خواهد شد.در صورتی که این مأموریت با موفقیت طی شود، رُزتا اولین کاوشگری خواهد بود که مدار دنباله‌داری را تعقیب می‌نماید همچنین این سفینه کوچک فضایی برای اولین بار فرایند تبدیل صخره‌ای یخ‌زده به کوهی جوشان را لحظه به لحظه تعقیب خواهد کرد و سطح‌نشین رُزتا اولین تجربه بشر در فرود بر سطح هسته یک دنباله‌دار است.

رُزتا در سال 2014 زمانی به محل ملاقات خود با 67پی خواهد رسید که دنباله‌دار تقریباً دور از خورشید و جایی بین مشتری و مریخ است. البته رُزتا در تعقیب 67پی به آنسوی مدار مشتری نیز خواهد رفت ولی ملاقات پس از آن و در این‌سوی مدار غول گازی منظومه ما خواهد بود. از آن پس رُزتا به مدت حدود 2 سال به تعقیب و داده‌برداری از 67پی خواهد پرداخت.
بدنه اصلی کاوشگر رُزتا مکعبی است به ابعاد  8/2 * 1/2 * 0/2 که تمامی ابزار و وسایل اندازه‌گیری، کنترل و سیستمهای سفینه 3 تنی را در بر گرفته است. این کاوشگر دارای دو صفحه خورشیدی بزرگ به طول 14 متر است که در مجموع 64 متر‌مربع مساحت دارند. این صفحات خورشیدی بزرگ باعث شده که رُزتا اولین سفینه فضایی باشد  که در فاصله‌ای بعید از خورشید و جایی فراتر از مدار مشتری تنها متکی به انرژی خورشیدی بوده و هیچ منبع انرژی دیگری با خود حمل ننماید.
رُزتا از دو قسمت مدارگرد به وزن 165 کیلوگرم  و سطح‌نشین به وزن 100 کیلوگرم تشکیل شده است. مابقی وزن سفینه را سوخت، مخازن، موتورهای کنترلی و صفحات خورشیدی تشکیل می‌دهند.

برنامه زمانی کاوشگر رُزتا در مسیر رسیدن به 67پی به قرار زیر است:

·         مارس 2005 - اولین گذر از کنار زمین

·         26 فوریه 2007 - گذر از کنار مریخ

·         نوامبر 2007 - دومین گذر از کنار زمین

·         5 سپتامبر 2008 - گذر از نزدیکی خرده‌سیارک استینز

·         نوامبر 2009 - سومین و آخرین گذر از کنار زمین

·         دهم ژولای 2010 - گذر از نزدیکی خرده‌سیارک لوتِتیا

·         از می 2011 تا ژانویه 2014 - دوران خواب زمستانی در اعماق فضا

·         ژانویه تا می 2014 - فرایند نزدیکی به دنباله‌دار

·         آگوست 2014 - فرایند نقشه‌برداری و آنالیز دنباله‌دار

·         نوامبر 2014 - نشستن بر سطح دنباله‌دار

·         از نوامبر 2014 تا دسامبر 2015 تعقیب و مراقبت دنباله‌دار  به دور خورشید

منبع :http://www.spacescience.ir