کد خبر: 5088
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 -    8 May 2017
ارسال به دوستان
الف الف

/ / / Tolo satellite / /

این ماهواره که توسط متخصصین صنایع شرکت الکترونیک وزارت دفاع طراحی و ساخته شده، با ماهواره بر سیمرغ قابل پرتاب است که دارای ویژگی های مهمی نظیر (قابلیت تصویر برداری، کنترل وضعیت، مکانیزم، سلول های خورشیدی و...) می باشد.

ماموریت اصلی این ماهواره، تصویربرداری تک طیفی با قابلیت تفکیک پذیری 50 متری زمین، ذخیره ویا انتقال و مخابره کردن تصاویر به ایستگاه های زمینی، است. این ماهواره با ارتباط برقرار گردن بین خود و ایستگاه فضایی ای که برروی زمین قرار گرفته شده است به صورت تله متری، ردگیری و فرمان (تتی، سی) و مرکز کنترل فرمان (اف، سی سی) قابلیت تبادل داده های پایش و کنترل ماهواره را دارد.

جدا از این بحث ها ماهواره طلوع را می توان یک ماهواره علمی – پژوهشی نامید، چراکه با داشتن قابلیت تصویربرداری با وضوح بالا می توان از آن در عناوین مختلف نظیر: (نقشه برداری هایی با وضوح بالا و بزرگ از یک منطقه، مطالعه و بررسی حوضچه های آبی و دریا، مشاهده و ارزیابی تخریب منابع انسانی، بررسی علوم کشاورزی، مراتع، جنگل ها و حتی مشاهده پوشش ابرها، پراکندگی انسانی و ارزیابی بلایای طبیعی و میزان تخریب آن دریک منطقه مانند "هشدار درکمین بودن سیل، زلزله، فوران یک آتشفشان آتش سوزی" و...) می باشد.

طلوع، ماهواره ای با ویژگی های ذکر شده هست و قرار است در مداری در ارتفاع پایین "مدار 500 متری" از سطح زمین قرار بگیرد و میانگین عمر مفید آن بین دو تا سه سال تعیین شده است.

دیگر ویژگی این ماهواره که باعث می شود آنرا با سایر ماهواره های دیگر متمایز کند، داشتن صفحه های خورشیدی است که انرژی ماهواره را از طریق پرتوهای نوری خورشید می گیرد و نیروی حرکتی و انرژی های ارسال و انتقال داده ها را برای آن تامین می کند.

این ماهواره دارای ابعادی شش ضلعی با اندازه ای برابر عرض 86 و طول "ارتفاع" 100 سانتی متر و وزنی درحدود 100 کیلوگرم می باشد.

منبع : سایت آسمان پارس

 

واژه مرتبط: سازمان فضایی ایران