صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
R leonid variable star
شناسه خبر : 50421396/02/18 -

ستاره متغییر R اسدی

/ / / R leonid variable star / /

ستاره R-صورت فلکی اسد به عنوان یکی از درخشانترین و آسان ترین ستاره های متغییر قابل مشاهده آسمان مطرح است . این متغییر با میانگین تغییرات قدر بین 8/5 تا ۱۰ را به را حتی بدون کمک هرگونه تجهیزات گران قیمت می توان مشاهده کرد .

با تغییرات درخشــندگی چندین قـدری ودوره تناوب ۳۱۲روزه این متغیر متعلق به دسته میرا از ستارگان متغییربلند دوره است . از تاریخ کشفش در بیش از ۲۰۰ سال پیش ، R- اسد به عنوان یکی از پرتـوجه ترین متغیرهای بلند دوره محسوب می شود و از این نظر قابـل رقابت با همزادش « میرا » می باشـد . مجذوبیـت R - اسد از زمان کشفش در سال ۱۷۸۲ توسط جی. کوک شروع شد . R- اسد پنجمین ستاره متغیر و چهارمین متغیر بلند دوره کشف شده می باشد . سه متغیر بلند دوره قبلی به ترتیب کشف ο- قیطس (میرا )، خی – دجاجه و R - مارآبی هستند .Koch در نامه ای به بُده از  رصد خانه برلین موضوع  تغییرات  R- اسد  را  بیان می کند: « جسارتاً . می خواهم با توجه به رصدهای خود در سالهای گذشته اعلام کنم که به نظر می رسد ستاره مایر ۴۲۰ز(  R- اسد ) ستاره جالب وبا اهمیتی باشد . این ستاره تغییرات ودرخشندگی قابل ملاحـظه ای را در نورانیتش نشان می دهد . وقتی که در سال ۱۷۸۰ من برای نخستین بار به آن نگاه کردم در خشندگیش را از قدر هفتم تخمـین زدم و به طور قابل ملاحظه ای ضعیف تر از ستاره همســایه اش مایر۴۱۹ ر(۱۹- اسد)بود .در فوریه ۱۷۸۲ از قدر ششم بود و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده بود ، در پایان آورل ۱۷۸۳به قدر نهم رسید و در شروع آوریل ۱۷۸۴ از قدر دهم بود .»  . بدون شک هر راصدی ستاره متغییر مورد علاقه ای دارد وحتی شاید هم داستان خاصی را در مورد اولین مواجه ی خود با آن داشته باشد .یکی از داستانهای انگشت نما که فاش شده مربوط به منجم آماتور معروف Leslie Peltier وR - اسد است .

پلیتر  ۱۸ساله بود که برا ی اولین بار با موضوع ستارگان متغیر برخورد داشت . او با پس انداز حاصل از جمع آوری توت فرنگی موفق به خرید اولین تلسکوپ شد (یک تلسکوپ شکستی ۲ اینچی ) او مانند بسیاری از راصدان تازه کار از ناتوانی خود در یافتن ستارگان متغیر موجود در نقشه ها احساس عجز وناتوانی می کرد تا اینکه در اوایل مارس ۱۹۱۸ بعداز تلاشهای نا موفق زیادی در شبهای مختلف ، R - اسد خودش را به این جوان پر انرژی نشان داد او در این باره می گوید: « بیشترین لذت من وقتـی بود که موفق شـدم در شمال شــرق ستاره اومیکرن - مثلث کوچکی را شامل R- اسد و دو ستاره کم نور پیداکنم . من اولین ستاره متغیر خودم را همانـطور که در نقشـه مشـخص شده بود ، دیدم . » در مدت رصدهای پر ثمرش که بیش از شش دهه به طول انجامید پلیتر موفق به کشف تعدادی دنباله دار ، دو نواختر شد ودر ۱۳۲۰۰۰رصد  با موسسه رصد ستارگان متغیر آمریکا ( AAVSO ) مشارکت داشته است . او حتی پس اینکه دچار حمله قلبی شد در بیمارستان هم با دوربین دو چشمی اش به رصد ستارگان متغیر و تکمیل گزارشــــات خود می پرداخت . پلیتر در سراسر حیاتش نشانهای زیادی را دریافت کرد از آن جمله نشان علمی دانشگاه گرین استیـت » در سال ۱۹۷۴ است . در دهه ۶۰ میلادی کوهی را به نام او نامیدند. کوه پلیتر مکان رصد خانه فورد است که یک تلسکوپ ۱۸ اینــچی بازتابی را در خود جای داده است .

آنهائی که پلیتر را می شناخـتند او را انسانــــی کم رو و متواضع می دانستند. او دوست نداشت درمورد بسیاری از کارها وافتخاراتش با کسی صحبت کند.  پلیتر در کتاب معروفش (جستجو آسمان با دوربین دو چشمی ) دیگران را به مشاهده R- اسد تشویق می کند . او در این باره می گوید: « تمامی محدوده تغییرات این متغییر را می توان با کمک یک دوربین دو چشمی معمولی مشاهده کرد . رنگ قرمزش آن را از دیگر ستارگان اطرافش متمایز می کند.

از کجا شروع کنیم ؟

همانطور که Leslie Peltier و دیگر راصدان بیشمار تصدیق کرده اند .R - اسد یکی از آسانترین متغییرهای آسمان برای پیدا کردن است . این متغیر در ۵ درجه ای غرب ستاره درخشان آلفا-اسد ( قلب الاسد )و در راستای ستاره χ ، درست در شمال شرق اومیکرن قرار دارد .R- اسد درست در نزدیکی ستارهای ۱۸و ۱۹ قرار گرفته است. رنگ آن را معمولا" قرمز تیره ذکر کرده اند وبه همین دلیل نسبت به ستارهای همسایه اش قابل تشخیص است . به خاطر سپردن محدوده اطراف آن به دلیل وجود دو ستاره قدر نهم که با R مثلث بسیار کوچکی را می سازند آسان است.
برای رصد
R مانند دیگر متغیرهای بلند دوره یکبار مشاهده در هفته کافی است . در رصد وتخمین قدر هر ستاره قرمز رنگ با ید دقت وتوجه بیشتری کرد .بسیاری از متغیرهای بلند دوره مانند R- اسد قــرمز رنگ هستند .در هنگام مشاهـده مداوم ، این ستارها درخشان تر از مقـدار واقعی دیده می شوند . به همین دلیل برای تخـمین قدر آنها از نگاه اجـمالی وگـذرا باید استفاده کرد تا در مقدار قدرشان اغـراق صورت نگیرد .

منبع :

http://www.nssra.ir/News/?Cat=astronomy&NewsID=56