صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
Arcturus (Haris- el- sema)
شناسه خبر : 51581396/02/18 -

سماک رامح(semake rameh)

/ / / Arcturus (Haris- el- sema) / /

ستاره آلفا صورت فلکی عوا، چهارمین ستاره پرنور آسمان با قدر 05/0- (با تغییرات قدری به اندازه‌ چند هزارم قدر) از رده طیفی K2IIIp با خطوط ویژه‌ی نشری، دمای سطحی 4200 درجه، نارنجی رنگ، قطر 36 برابر خورشید، درخشندگی 300 برابر خورشید، جرم حدود 20برابر جرم خورشید، اندازه ظاهری حدود 210/0 ثانیه قوسی که درفاصله 7/36 سال نوری قرار دارد.عمر آن در حدود ۱۰ میلیارد سال تخمین زده شده است.

این ستاره یکی از اولین ستاره‌هایی است که سرعت نسبی آن با مقایسه با نقشه‌های قدیمی ستاره‌های اندازه‌گیری و مشخص شده که حرکت نسبی آن از هر ستاره پرنوری به جز آلفا قنطورس بیشتر است، احتمالاً در مرحله سوزاندن هلیوم و تبدیل آن به کربن درون هسته‌اش می‌باشد و از لحاظ عناصر فلزی فقیر است. احتمال دارد که از منطقه‌ای بسیار دورتر آمده باشد و یک نظریه  این است که عضو کهکشان کوتوله ای با 100 میلیون ستاره  بوده که بین 5 تا 8 میلیاردسال پیش توسط کهکشان راه شیری بلعیده شده است.

 سماک رامح بعد از مدتی زندگی در هاله کهکشان راه شیری به طور اتفاقی وارد صفحه کهکشان شده است. سماک رامح عضو گروهی از ستاره های پراکنده در آسمان است که حرکتی مشابه در فضا دارند. این گروه " ستاره های متحرک سماک رامح " نامیده می شوند.

جالب است بدانید از نوراین ستاره در افتتاح نمایشگاه بین المللی شیکاگو در سال 1933 استفاده شده است. نور این ستاره سفر خود را از سال 1893 یعنی 40 سال پیش از آن زمانیکه نمایشگاه قبلی در آن سال افتتاح شدآغاز کرده  بود.این ستاره همدمی با قدر۴۶/۳ داردکه در فاصله زاویه‌ای 255/0 ثانیه قوسی و فاصله حقیقی حدود 9/2 واحد نجومی از آن قرار دارد اسم این ستاره در زبان عربی Haris- Al- Sema به معنای محافظ آسمان و در زبان یونانی به معنای نگهبان خرس یا Bear Guard می باشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به زبان انگلیسی به آدرس زیر مراجعه نمایید:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Arcturus