صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
Biruni observatory
شناسه خبر : 60971396/02/18 -

رصدخانه ابوریحان بیرونی

/ / / Biruni observatory / /

 رصدخانه ابوریحان بیرونی توسط آقای دکتر یوسف ثبوتی و با همکاری آقای دکتر فرانسیس گانین (ادوارد) در سال 1356 راه اندازی و تأسیس شد و فعالیتهای این مرکز کم و بیش در طول 25 سال گذشته ادامه داشته است. از جمله اهداف این مرکز تحقیقاتی میتوان انجام تحقیقات و رصدهای حرفه ای در زمینه نجوم و اختر فیزیک ذکر کرد. در این مرکز فعالیتهای دیگر همچون آموزش وتعلیم دانشجویان، ترویج و اشاعه دانش نجوم و... در کنار اهداف فوق صورت گیرد.

این رصدخانه در برگیرنده تلسکوپ بازتابی به قطر 51 سانتی متر و همچنین مجهز به دستگاه نورسنج و کامپیوتر است. از زمان تاسیس این رصدخانه تا به حال محققین داخلی و خارجی از آن استفاده کرده اند و داده های مختلفی بخصوص در مورد ستارگان دو تایی گرفتی به دست آورده اند.

تنها مرکزی که میتوان از لحاظ امکانات و توانایی با این مرکز رصدخانهای مقایسه کرد، رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز میباشد. علاوه بر این در دانشگاههای مشهد و زنجان نیز رصدخانه های کوچکتری وجود دارند. رصدخانه ابوریحان بیرونی و دانشگاه شیراز فعالترین مرکز رصدخانه ای کشور و نخستین رصدخانه پس از رصدخانه مراغه (قرن هشتم هجری) است که در ایران تأسیس شد و تاکنون در میان رصدخانه های فعال و حرفه ای جایگاه نخست را در زمینه تحقیقات و رصدهای نجومی به خود اختصاص داده است. رصدخانه ابوریحان در کوههای واقع در کوی ارم دانشگاه شیراز واقع شده و در حال حاضر با 4 نفر عضو- رئیس مرکز، یک کارشناس، یک تکنسین و یک نگهبان - به کار خود ادامه میدهد. تقریباً همیشه دانشجویان دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی نیز در این رصدخانه در حال فعالیت حرفه ای میباشند وبرخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سایر دانشگاهها (مشهد، اصفهان و...) دادههای مورد لزوم خود را از این رصدخانه بدست میآورند. در ضمن رصدخانه در تعیین اوقات شرعی و رؤیت هلال ماه در رمضان و نظایر آن فعالیت دیرینه داشته است. این واحد تحت نظر دانشکده علوم اداره شده و هزینه های آن را معاونت پژوهشی دانشگاه میپردازد.

 منبع:

http://research.shirazu.ac.ir/centers/rasad.htm

 

 برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید:

http://www.susc.ac.ir/biruni-obs/html/

 

 

                          واژه مرتبط:  رصدخانه کاشان- رصدخانه زعفرانیه - رصدخانه مهر

 رصدخانه خواجه نصیر الدین طوسی - رصدخانه ابن صلاح همدانی