کد خبر: 6163
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 -    8 May 2017
ارسال به دوستان
الف الف

Mars Reconnaissance Orbiter(MRO)

مدارنورد تحقیقاتی مریخ

/ / / Mars Reconnaissance Orbiter(MRO) / /

نام یک مدارنورد چندمنظوره مریخ که از مدار برنامه های در حال انجام مریخ را کنترل می کند و به تحقیق درباره مریخ از جمله وجود آب ونقشه برداری از عوارض سطحی سیاره با دقت بالا و......می پردازد.

این فضاپیمای 720 میلیون دلاری در12 اوت سال 2005 به فضاپرتاب شده ودر تاریخ 10 مارس 2006 به سیاره رسیده وبعد از شش ماه تصحیح مداری در مدار مربوطه قرار گرفت.این ماهواره شامل دوربین HiRISE یا( آزمایشگر علمی تصویر برداری با کیفیت بالا) که بزرگترین دوربین تلسکوپی است ‌که تا کنون به سیاره ی دیگری فرستاده شده و عوارض سطحی‌ به اندازه یک میز کوچک آشپزخانه را ظاهر می سازدو مرکز فضایی‌ بال در شهر بولدر ایالت کلرادو آن را برای دانشگاه توسان آریزونا ساخته است .همچنین مدار نورد علاوه بر این دوربین ٬ سه دوربین دیگر هم با خود حمل خواهد کرد. دو تا از این دوربین ها مرکز علوم فضایی‌ مالین در ساندیگو ساخته است که دوربین عکسهای عرضی‌ و با کیفیت بالا می‌ گیرد و عکس بردار رنگی‌ که که به صورت‌ عدسی‌ ماهی‌ چشمی‌ است هم وجود دارد که برای پیگیری تغییرات در آب و هوا و اتمسفر مریخ به کار گرفته خواهد شد . یک دوربین از JPL هم دو قمر مریخ را با دقت زیر نظر می‌ گیرد تا برای ماموریت های آینده  اطلاعات کسب کند.این مدار نورد علاوه بر دوربین مجهز به  طیف سنج و یک رادار عمق سنجی ساخته شده توسط آژانس فضایی‌ ایتالیا است (به وسیله آن لایه های زیرین سطح سیاره را برای یخ،سنگ و شاید آب یخ نزده در عمق های پایین تر سطح سیاره جستجو خواهد کرد)

تیم سازنده فضا پیما شامل 175 نفر در لکهید مارتین و 110 نفر از JPL ناسا بوده است.وزن آن 2180 کیلو گرم ( پوند 4806 ) می‌ باشد و بزرگ ترین سفینه ای خواهد بود که به دور مریخ می گردد. انتقال اطلاعات از مدار گرد به زمین سه برابر سریع تر از خطوط تلفن پر سرعت است که این حجم انتقال اطلاعات باعث می‌ شود که داده ها به میزان فوق العاده ای به زمین مخابره شود.

یکی‌ دیگر از تکنولوژی های JPL در  ماموریت این مدار نورد  امتحان کردن استفاده از فرکانس های بالاتر برای بهره وری بیشتر باند رادیویی‌ در ارتباطات بین سیاره ایست که ممکن است باعث شود در ماموریت های آینده با همین مصرف انرژی اطلاعات بیشتری انتقال داده شود.

این ماهواره قابلیت آنرادارد که در آینده به عنوان یک ایستگاه رله کننده اطلاعات  دیگر فضاپیماهای مریخ  باشد.این فضاپیما در حال حاضر در کنار 5 مدارنورد وسطح نورد دیگر به جمع آوری اطلاعات از مریخ می پردازد.(نقشه بردار سطحی مریخ ٬مارس اکسپرس٬ ودوسطح نورد فرصت و روح)

 این مدار نورد به کمک موشک اطلس 5 به فضا پرتاب شده که اولین ماموریت این موشک از سال 1973 هم به حساب می آید.انرژی  مدارنورد از طریق 2 پنل خورشیدی تامین می شود ومدت ماموریت آن 4 سال می باشد.

ماموریت مدارپیمای اکتشافی‌مریخ به وسیله JPL  قسمتی از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا مدیریت می‌ شودو مرکز فضایی‌ لاکهید مارتین پیمان کار اولیه آن بوده است.

منبع : با همکاری سایت پارس اسکای

 

خبری درباره این فضاپیما در خرداد ۱۳۸۷از سایت spacenews.ir

داده‌های جدید از مدارگرد اکتشافی مریخ نشان داد که پوسته و سطح بیرونی مریخ سردتر و خشک‌تر از آن است که تا پیش از این فکر می‌شد و بیان این موضوع مهم  احتمال وجود آب مایع و هر گونه موجود زنده‌ی آبزی را در عمقی بیشتر از آن‌چه دانشمندان تصور می‌کردند، پیش‌بینی می‌کند. عکس‌های ارسالی از این مدارگرد جزئیات بیشتری از لایه‌های یخی و سنگی در عمق قطب شمال را نشان داد که این لایه‌ها تا عمقی بیشتر از 1000کیلومتر ادامه دارد.

با نگاهی اجمالی به نتایج به دست آمده از مدارگرد اکتشافی مریخ به وضوح توده بزرگی از یخ که بیانگر تاریخچه شرایط اقلیمی مریخ است مشاهده می‌شود که خود مسیر تازه‌ای را برای مطالعه گذشته مریخ می‌گشاید.
بر اساس این مشاهدات، پوسته سطح مریخ دچار شکستگی وخمیدگی نیست و این موضوع حاکی از آن است که پوسته بیرونی این سیاره سخت و محکم است و این پوشش باید بسیار ضخیم و خشک باشد. قسمت سنگ‌کره‌ی یا لیتوسفر بخش سخت و محکم سیاره است در زمین قسمت لیتوسفر طی یک زلزله می‌شکند و کشف یک لیتوسفر ضخیم مریخی نشان می‌دهد هر سفره آب زیرزمینی در عمقی بیشتر از محاسبات قبلی و جایی گرم‌تر کمین نشسته . دانشمندان فکر می‌کنند که هر زندگی در مریخ به عمق سفره‌های زیر زمینی که باید در اعماق مریخ دفن شده باشد بستگی دارد. در این عکس‌ها چهار ناحیه از یخ و سنگ که به وسیله‌ی لایه نازکی از یخ خالص جدا شده به وضوح دیده می‌شود. دانشمندان فکر می‌کنند این تصویر ضخیم از لایه‌های یخی تغییر چرخه آب و هوایی را در یک دوره زمانی حدود یک میلیون سال نشان می‌دهد. این چنین تغییرات آب وهوایی به وسیله دگرگونی و تغییر انحراف محور چرخشی سیاره و برون مرکزی بودن مدار آن در اطراف خورشید می‌باشد. مشاهدات این نظر را که کلاهک یخی قطب شمال منطقه‌ی فعال و نسبتآ جوان در حدود چهار میلیون سال است را تأیید می‌کند.

 


برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید:

http://mars.jpl.nasa.gov/mro/