صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
Newtonian telescope
شناسه خبر : 63251396/02/18 -

تلسکوپ نیوتنی

/ / / Newtonian telescope / /
ساده ترین نوع تلسکوپ بازتابی که توسط نیوتن دانشمند انگلیسی ابداع شده است.در  این تلسکوپها  از یک آیینه مقعر نقره یا آلومینیم اندود ؛یک آیینه تخت کوچک بیضوی شکل یا مستطیلی(آیینه ثانویه) ویک عدسی چشمی مشابه تلسکوپهای شکستی استفاده می شود.

آیینه ٬پرتوهای موازی نور را در نقطه کانونی خود که فاصله آن تا سطحش برابر با نصف شعاع انحناء سطحش می باشدمتمرکز می کند از آنجاییکه این نقطه دقیقا" در مرکز لوله تلسکوپ قرار دارد ونمی توان مستقیما" از آن استفاده کرد بکمک یک منشور یا آیینه تخت کوچک که با زاویه 45 درجه نسبت به محور وسط تلسکوپ (محور نوری) نصب می شود 90 درجه چرخیده وبه بیرون از لوله هدایت می شود.عدسی چشمی نیز در یک لوله نگهدارنده کوچک که بطور عمود بر لوله اصلی تلسکوپ نصب شده بگونه ای قرار می گیرد که نقطه کانونی آن بر این نقطه کانونی آیینه اصلی منطبق می شود.

 

در تلسکوپهای نیوتنی ارزان قیمت سطح آیینه اصلی معمولا کروی بوده واز خطای کرویت رنج می برد اما در تلسکوپهای بهتر والبته مقداری گرانتر سطح آینه به شکل سهموی است.در آینه های سهموی تمرکز پرتوهای نور در نقطه کانونی دقیقتر بوده ودر نتیجه کیفیت تصویر مقداری بالا تر است.

 

مزایا:

تا حد معقولی فشرده ساخته می شوند وتا اندازه های بزرگشان هم قابل حمل هستند.عاری از خطای رنگی بوده وبرای رصد سحابیها کهکشانها همچنین خورشید وماه وخوشه های ستاره ای بسیار عالی هستند.

 از لحاظ قیمتی بسیار مناسب هستند وبا هزیه کم می توان تلسکوپی بزرگ خریداری نمود.تلسکوپ دابسونی هم نوعی نیوتنی است که تنها ساختمان پایه آن دارای شکل خاصی است.علاقه مندان به ساخت تلسکوپهای آماتوری اینکار را با ساخت تلسکوپ نیوتنی آغاز می کنند که دارای ترکیب ساختمانی راحتی است.

 

معایب:

معمولا برای مشاهدات زمینی مناسب نیستند.به مراقبت وتوجه بیشتر وگاه به گاه به هم خط کردن احتیاج دارند.به علت وجود آینه ثانویه بخشی از نور ورودی سد می شود وکمی از تضاد تصویر کاهش می یابد.

با توجه به داشتن نسبت کانونی بلند تلسکوپ‌های نیوتونی عموماً طول بلندی دارند از آنجاییکه لوله اپتیکی آنها برخلاف تلسکوپهای شکستی باز است  پس از مدتی نیاز به تمیز کردن آینه دارند، و پس از آن بسته به کیفیت روکش نقره یا آلومینیوم آینه،بعد از گذشت چند سال نیاز به تجدید روکش دارند.

خطای کما در این تلسکوپها مانند تمام تلسکوپهایی که در آنها از آینه استفاده می شود یکی از ایرادهای مهم  است. تلسکوپ های نیوتونی در حالت عادی دارای نسبت کانونی ۸ تا ۶ هستند ولی با کاهش نسبت کانونی (برای نمونه نسبت کانونی  ۴)که با هدف سریع شدن یا کاهش زمان نوردهی انجام می شودخطای کمایشان افزایش می یابد. خطای کما باعث کشیدگی ستاره ها در گوشه های تصویر می شود. این عیب اپتیکی در عکاسی مشکل جدی ایجاد می کند . برای رفع این مشکل از قطعه ای اپتیکی به نام تصحیح کننده ی خطای کما coma correctorاستفاده میشود.

معمولا" از تلسکوپ های نیوتونی با نسبت کانونی کم مثلا 4 برای رصد ماه و سیارات استفاده نمی شود یکی از این دلایل وجود آینه ثانویه بزرگ چنین تلسکوپ هائی است.

منبع:سایت www.telescope.ir

برای کسب اطلاعات بیشتر به زبان انگلیسی به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://en.wikipedia.org/wiki/Newtonian_telescope