کهکشان فعال
agn, Active galaxy

کهکشانهایی پر انرژی که انرژی برونداد آنها نه از اجزای عادی تشکیل دهنده کهکشان مانند ستارگان، غبار یا گازهای بین ستاره ای باشد بلکه بصورت طیفی الکترومغناطیسی از قبیل مادون قرمز،  امواج رادیویی، ماوراء بنفش اشعه ایکس یا گاما باشد. از آنجائیکه منبع انرژی این کهکشانها هسته آنها می باشد معمولا آنها را AGN( مخفف Active Galactic Nuclei  ) می نامند. تصور بر این است که انرژی این کهکشانها ناشی از ریختن مواد به درون سیاهچاله هایی ابر جرم شکل گیری قرص برافزایشی است. ظاهرا بعد از اینکه سیاهچاله همه مواد اطراف خود را جذب کرد نهایتا بصورت هسته یک کهکشان عادی در می آید. هسته کهکشان راه شیری نیز چنین چیزی را تاکید می کند. کهکشانهای سیفرت، کوازارها ، بلیزرها و اشیاء BL lacterae  و کهکشانهای رادیویی از گونه کهکشانهای فعال هستند. انرژی برونداد سه گروه اول بصورت اشعه X  و گاما و برونداد کهکشانهای رادیویی نیز بصورت امواج رادیویی قوی می باشد

ظاهرا انرژی این کهکشانها ناشی از حرکت ذرات بارداری است که با سرعتهای زیاد در میدانهای مغناطیسی حرکت می کنند. چیزی که با نام تابش سنکروترون شناخته می شوند. انرژی کهکشانهای عادی ناشی از ستاره ها می باشد.

بطور کلی ویژگی یک کهکشان فعال شامل موارد زیر است

۱-درخشندگی بالا  ۲-طیف غیر گرمایی که شبیه بسیاری از اجرام دیگر نباشد ۳- بیشتر درخشندگی آن در ناحیه ای غیر از امواج دیدگانی برای نمونه ماورای بنفش یا مادون قرمز باشد ۴- هسته ای ستاره مانند داشته باشد ۵-خطوط نشری قوی داشته باشد  ۶-تغییرات نوری سریعی داشته باشد ۷-معمولا دارای جتهای رادیویی باشد.

مطلبی درباره کهکشانهای فعال در سایت زیر موجود است: